A mai Népszabadság hosszú cikket közöl egy pszichiáter, Cserne István módszeréről, aki szerint pár hét alatt jó eredményeket lehet elérni a diszlexia "gyógyítása" terén.
Egy hazai pszichiáter, Cserne István olyan módszerre talált, amellyel néhány hét alatt tudja nemcsak megtanítani, de meg is szerettetni az olvasást a gyerekekkel. Eljárását több fővárosi iskolában alkalmazza eredményesen.
Cserne doktor szerint minden más előtt a gyerekekben lévő tehetetlenségi érzést, önértékelési zavart, az olvasással és a szülőkkel szembeni harcos ellenállást kell legyőzni. A gyerekek éveken keresztül naponta élik át azt a gyötrő érzést, hogy képtelenek arra, amire társaik képesek, és ez fokozza bennük a stresszt. A Cserne-féle olvasásfejlesztés kiindulópontja a precíz diagnosztika, amely feltárja az olvasással szembeni tehetetlenség eredetét. A gyerekek gyakran vissza tudnak emlékezni, hogy iskolai pályafutásuk alatt mikor érte őket olyan hatás, kudarc, ami máig hat. A rossz érzés naponta erősödik, amikor újra küszködni kell a szülőkkel az osztályban. Az ilyen gyerek igyekszik olyan kicsire összehúzni magát, hogy észre se vegyék. A stressz gyors kezelésére az akupresszúra egyik módosított, fájdalommentes változatát alkalmazza Cserne doktor. Azzal, hogy sikerül megszabadulni a szorongástól, megnyílik az út arra, hogy működésbe lépjen a gyerek tudása, az a képessége, hogy felismerje a betűket, szavakat. Ezután kezdődik annak vizsgálata, hogy hogyan dolgozik az adott gyereknél az olvasás bonyolult agyi mechanizmusa. Jellegzetes a hasonló alakú, képzésű betűk cseréje. Tipikus diszlexiatünet, hogy a gyerek egész mást olvas, mint a szöveg. Se tartalmilag, se formailag nem illeszkedik a leírtakhoz, hanem a saját tudásából "ugrik be" valami. Így érthetetlen szavak és mondatok jönnek elő, nem csoda, ha ő sem érti. Tipikus jel a hangsúlyozás hiánya is. Ezen problémák pontos feltárásával és diagnosztizálásával aztán már lépésről lépésre sikeres lehet az olvasási zavarok orvoslása.
Utolsó kommentek